Lite av varje

Partidistrikten i Mälardalen, A, B, C, D, U, T, hade gemensamma överläggningar hemma i Sundbyholm. Vi hade bra diskussioner om det allmänpolitiska läget, förutsättning för valseger 2014 och diskussioner inför partikongressen 2013. Förutom god mat på Sundbyholms slott kunde vi dessutom njuta av sommarens varmaste kväll i min trädgård med lite bubbel. Det var ett bra sätt att kombinera trevligheter med arbete. Det är dessutom inte varje dag jag kan cykla till och från jobb.

I måndags deltog jag i en uppvaktning hos näringsministern inför infrastrukturspropositionen som läggs i höst. Under två landshövdingars ledning slogs östgötar och sörmlänningar för Ostlänken. En bedömning måste nog ändå vara att förutsättningar för ett tidigare byggande av Ostlänken har ökat. Om detta blir fallet kanske förutsättningarna för persontrafik på TGOJ-banan kan öka. Om station Skavsta blir omstigningsplats för trafik från Västerås/Eskilstuna söderut. Om så sker ökar sannolikheten att fjärrtåg kan stanna vid Skavsta.

Idag onsdag har jag och Caroline besökt Nammo i Vingåker. Vi visades en fantastisk anläggning, i ett fantastiskt naturskönt område, för destruktion utav vapen. Som tyvärr är hotad på grund av för låg beläggning. Lite kraftfullare engagemang från den Svenska staten vore nog på sin plats.

Nu skall vi alldeles strax inleda lunchmöte hemma hos Caroline som dagen till ära lagat en pastagratäng som verkligen doftar härligt. Jag är tämligen säker på att den kommer att smaka lika gott som den doftar.

/Hans

2 tankar på “Lite av varje

  1. Efter att ha skrivit om järnvägen i över 20 år borde jag inte bli förvånad över någonting. Men Hans, du får ursäkta, du har nog slagit nytt rekord. Menar du verkligen att Skavsta skulle vara en järnvägsknut mellan TGOJ-banan och Ostlänken. Nyköpings central skulle därmed helt mista det underlag som en sådan omstigningsplats kan ge. Och förmodligwen få sämre järnvägsförbindelser om Ostlänken byggs än vad man har idag. Är du beredd att gå till val på detta och förklara för Nyköpingsborna att du ska arbeta för sämre järnvägsförbindelser för dem?

    Dessbättre tror jag inte att det någonsin blir en Ostlänk enligt de nu föreliggande planerna. Vilket inte är detsamma som att järnvägsförbindelserna inte ska förbättras. Den enda framkomliga vägen är en uppgradering av Nyköpingsbanan med anslutning till Skavsta från Nyköpings central via TGOJ-banan. Inte heller en S-finansminister kommer att slanta upp 30 miljarder för Ostlänken. S brukar regeringsställning ta ansvar för ekonomin.

    • Hej Håkan! Tack för dina synpunkter.
      Jag har själv inte på något vis deltagit i planeringen av själva Ostlänken.
      Jag kan bara konstatera att det verkar som om representanter för både Ostlänken och Trafikverket som planerar denna streckningen har som mål att snabbtågen skall kunna gå via Skavsta. Huruvida detta är klokt och/eller realistiskt är jag ej rätt man att bedömma. Jag har inte särskilt stor kunskap om detta. Jag redovisade enbart hur planerna ser ut.
      /Hans

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s