Avtackning av fackliga kämpar och en taxibransch ur led

I veckan hade jag förmånen att få tacka av två fackliga kämpar. Sten-Ove Nicklasson och Martin Viredius har gått i pension från ”Sveriges stridbaraste fack”, Transportarbetareförbundet.

Jag tackade av dem som ordförande för fackliga studiegruppen i riksdagen, men också som en arbetskamrat och vän. Särskilt Martin har jag haft förmånen att arbeta med under flera år .

Jag har lärt mig mycket av dem i de möten och jobb vi gjort i det som vi kallar för facklig-politisk samverkan.

De har lyft fram sina problem i syfte att påverka politiken och vi från politiken har kunnat lägga bättre förslag tack vare den kunskapen. Så enkelt som så kan det vara med den mytomspunna samverkan.

Transport organiserar medlemmar från många branscher så som bensinstationer, bevakning och säkerhet, flyg, godstransporter, terminaler och lager och hamnarbetare med flera.

De organiserar också medlemmar i personaltransportbranchen eller taxi.

Taxibranschen är ur led!

Jag tänkte lägga en motion om detta i riksdagen i höstas men avstod då jag fick klart för mig att vår s-grupp i Trafikutskottet fått igenom att de ska ske en utredning. Däremot har vi inte sett att regeringen tillsatt någon sådan ännu.

Varför säger jag att branschen är ur led?

När vi svenskar åker utomlands får vi ofta rådet att göra upp priset innan du sätter dig i en taxi. Köper du en guidebok eller letar reseinformation på nätet kan det ibland stå att man ska se upp för att bli lurad när man åker taxi.

Om vi inte gör någonting kommer du att hitta sådan information om Sverige och taxibranschen också. Taxibranschen är en viktig del av turistnäringen och behöver fungera bra för att de fina turistmål vi har ska bli besökta.

Det finns flera problem att uppmärksamma och fler av dem sker helt lagligt. I Sverige måste man avisera i bakrutan vad en taxiresa ska kosta, för en mil eller 15 minuters körning.

Detta är långt ifrån allmänt känt och det finns otaliga exempel på hur turister har lurats . Ibland kan bakrutan vara nedvevad och ibland kan det stå en summa som långt överstiger marknadsmässigt pris för tjänsten. Det värsta jag hört talas om är 9990 kr för en mils körning. Det borde vara kriminellt att ta så mycket betalt och det borde regleras i lag.

Det första är att betrakta som ett problem framförallt i storstäderna, på mindre orter är det långt ifrån säkert att du överhuvudtaget får tag i en taxi för att åka till turistmålet.

Detta har lett till att en mer eller mindre känd svarttaxi verksamhet har uppstått på landsbygden. ”Alla” vet vem som kör för kvällen via sms, facebook och annat. Att detta har skett på landsbygden hänger intimt ihop med lagen om offentlig upphandling.

Politiken har krav på sig att fixa skolresor och färdtjänst för minsta möjliga pengar. För att pressa priser uppstår bolag som enbart sysslar med just detta och inte övriga persontransporter. Övriga bolag tappar underlag och dör sotdöden.

Det finns fler sätt för bolagen att pressa priser som går ut över förarnas löner och anställningsvillkor.

I Socialdemokraterna i Sörmland har vi bestämt oss för att lära oss mer om ”Sociala upphandlingar” och vita jobb. Vi kommer att dra ihop till en kunskaps- och ”att-göra” konferens i februari.

Det är jag väldigt glad för och jag är också glad över att LO gett Martin Viredius i uppdrag att jobba vidare med de här frågorna för LOs räkning.

Jag hoppas verkligen att han kan delta i februari.

/Caroline

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s