Kom just på i så här elfte timmen att jag inte skrivit något om konflikten på arbetsmarknaden som just pågår. Förmodligen tänkte jag att alla fattar säkert ändå att jag stöder Kommunals krav vad gäller bussförarna. Klart jag gör, men varför.
Ungefär 1000 bussförare strejkar- beskrivs som kaos. Det säger en hel del om hur viktig denna yrkesgrupp är för att samhället ska fungera. Klart att de ska ha arbetsvillkor som anstår en människa. Rast, inflytande över scheman och man ska defenitivt ha en trygghet om det sker ett ägarbyte.
Liknande lönekrav som övriga LO-kollektivet redan har fått igenom verkar inte vara den största stöttestenen.
Alla partier pratar om att det är det är viktigaste är att ha ett arbete.
Arbetslinjen vet ni.
Men ju mer tiden går så blir det allt tydligare att det finns en stor skillnad i synen på HUR man har ett arbete.
För just bussförarnas del finns det berättelser om yrkesmänniskor som haft samma jobb i 15 år ,men som fortfarande har en provasntällning på grund av upphandlingar och ägarbyten.
Ibland måste de söka om sitt eget jobb om det byts entreprenör.
Det ”byts” egentligen inte entreprenör hur som helst i kollektivtrafiken heller utan det sker i en upphandling. Vi som är politiker måste se till att skaffa oss bättre kunskap och verktyg om vad som faktiskt gäller vid upphandling.
Där har politiken defenitivt ett stort ansvar,
I övrigt har arbetsgivarna inom trafiken att ansvar att dela på de vinster de skapat med hjälp av bussförarna .
/Caroline
Vill man veta mer om bussförarnas villkor och upphandlingar så står jag gärna till hands för mer vetskap!
Tack Robert!
/Admin