Valrörelse, pendling och högerns misslyckade politik

Nu är valrörelsen i full gång. Imorgon är det partistyrelse och jag skulle tro att det finns anledning att efteråt kommentera vad vi beslutade där. På lördag har Sörmlands arbetarekommuner valupptakt och här i Eskilstuna kommer partisekreteraren Carin Jämtin att ge oss inspiration inför valarbetet. Dörrknackningarna i länet har börjat rulla igång och rapporterna tyder på ett positivt mottagande.

Valrörelser har alltid en egen psykologi och en inneboende dynamik. Den här gången känns det som, enligt mitt bästa underättelseorgan – magen, som att läget är bättre än vad aktuella opinionssiffror visar. Det finns många osäkra väljare som är positivt inställda till oss och det gör dörrknackning och valarbete mer meningsfullt än på länge.

Inget är som andras olycka, säger ett gammalt talesätt. Och stämmer det har vi väl anledning att glädjas åt moderaternas desperation. Den visar sig bland annat i den negativa kampanj som de lanserar till en kostnad av 24 miljoner. Bedömningen av den kan ni läsa via denna länk: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19363476.ab

Ett ytterligare bevis på regeringens misslyckande var de siffror som visar att det så kallade utanförskapet ökar. Valet 2006 förlorade vi på att Schlingmann och Reinfeldt lyckades ettablera bilden av att de hade ett recept mot ”utanförskapet” som skulle minska det radikalt. Åtta år av försämrade trygghetssystem och ökade ekonomiska klyftor har inte resulterat i minskat utanförskap istället har bidragen ökat. Fler människor är alltså beroende av bidrag i Reinfeldts Sverige. http://www.dn.se/ekonomi/fler-svenskar-behover-hjalp-ekonomiskt/ 

Priset har alltså varit högt för högerns misslyckade experiment. Nu måste vi påminna om misslyckandet och priset för det.

Imorgon besöker riksdagens Trafikutskotts ordförande Anders Ygeman Gnesta. Han kommer att träffa pendlare där. Han kommer fram till valet att göra flera stopp i länets kommuner. Många sörmlänningar har ju känt av effekterna av en bristande styrning av järnvägssystemet. Hur många timmar har sörmlänningarna fått betala i form av försenad tid?

/Hans

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s