Passiv regering orsakar sneddriven konkurrens för svensk industri

Mina partikamrater och riksdagskollegor Hans Hoff och Sven-Erik Bucht deltog i går i en interpellationsdebatt mot Miljöminister Lena Ek (C). De hade ställt sina interpellationer till Infrastrukturministern och Näringsministern men de båda ministrarna valde att skicka dem vidare till Ek.

Interpellationerna handlar om EU:s svaveldirektiv och de nya regler som kommer att gälla från 2015. Då träder nya regler i kraft för hur mycket svavel sjöfarten får släppa ut i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. Reglerna i dessa havsområden blir betydligt hårdare än i resten av Europa och världen. Den allmänna gränsen för svavelhalt sjunker med de nya reglerna från 3,5 procent till 0,5 procent till år 2020 i europeiska hav. Men inom EU:s svavelkontrollområden, Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, blir den nya internationella standarden 0,1 procent redan 2015, vilket blir en minskning från dagens tillåtna 1,0 procent. Det nya regelverket snedvrider konkurrensen för stora delar av svensk industri som är beroende av sjöfart,

Detta kommer att påverka Sverige negativt. Vi kommer att behöva betala ett dyrt pris för detta. Arbetslösheten kommer att öka.

Vår svenska industri är redan idag väldigt utsatt och det nya direktivet innebär att den svenska industrin nu kommer att drabbas av väsentligt dyrare sjötransporter. Detta riskerar att slå hårt mot oss i Sörmland, främst mot SSAB och Oxelösunds hamn. Det kommer att få förödande konsekvenser för landets skogs- och pappersindustri. Det riskerar att drabba all vår exportindustri.

Det är oerhört märkligt att det inte är samma regler för alla länder i EU. Självklart måste vi alla ta ansvar för miljön. Men varför inte regeringen lyckas påverka EU så det infördes likvärdiga regler för alla länder inom EU tycker jag inte Lena Ek svarar på.

”Er (regeringens) passivitet har försatt svenskt näringsliv i en mycket besvärlig situation”, säger Bucht innan han fortsätter: ”avdrag för bartender det går bra men hjälpa till för exportindustrin i en sådan här viktig fråga, då blir det pass från regeringen.”

Jan Johansson, koncernchef på SCA, säger såhär om regeringens agerande: ”Om man tittar på hur det här har skötts av våra politiker är det nog en av de sämsta handläggningar som jag har sett i hela mitt liv!”

Jan Johanssons betyg på regeringen blir med andra ord ”inte godkänt”, ett ”F” med Björklunds nya betygsskala.

Det blir väl knappast bättre om svensk industri och svenska företag av kostnadsskäl börjar frakta gods med lastbil istället för på fartyg? Regeringens passivitet riskerar att leda till just detta. De järnvägssatsningar som regeringen ändå valt att inleda ligger så långt bort i tid att vi inte kommer att ha ett fungerande och väl utbyggt järnvägsnät inom rimlig tid.

Nej det är dags att regeringen omedelbart slutar behandla industrin som något slags särintresse!

Bedöm själv och titta på den timslånga debatten via länken nedan.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H010123&doctype=ip

/Hans

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s